Aktuality
V NĚKTERÝCH ČÁSTECH MĚSTA ZAČAL PLATIT ZÁKAZ VSTUPU DO LESA
Odbor ochrany životního prostředí ostravského magistrátu vydal opatření obecné povahy ve věci vyloučení vstupu do lesa. Týká se katastrálních území Polanka nad Odrou, Svinov, Třebovice ve Slezsku, Martinov ve Slezsku a Nová Ves u Ostravy na dobu od 3.10. do 31.10.2024.
Důvodem je ohrožení bezpečnosti a zdraví osob (návštěvníků lesa) pádem stromů nebo jejich částí vlivem podmáčeného terénu. Došlo k němu následkem silných dešťů, včetně následných rozlivů vodních toků, ve dnech 12 až 15. září toho roku ve výše uvedených lokalitách. Porosty na lesních pozemcích jsou nestabilní, stromy se mohou dále lámat či padat, řada stromů v porostech i v bezprostředním okolí cest je nakloněna či zavěšena a hrozí nekontrolovatelným pádem.
Osoby, na kterých se vyloučení vstupu do lesa netýká:
- vlastníků lesa, jejich zaměstnanců a osob s právním vztahem k lesním pozemkům (např. pacht, nájem),
- osob provádějících práce v lese na základě smluvního vztahu s vlastníkem lesa, pachtýřem, nájemcem lesa,
- osob, které jsou oprávněny vykonávat státní správu na předmětných lesních pozemcích (zejména státní správu lesů, myslivosti, ochrany přírody, Česká inspekce životního prostředí), při výkonu své činnosti,
- složek integrovaného záchranného systému, obecní policie, orgánů celní správy, Armády České republiky a osob spolupracujících při likvidaci následků živelných událostí, ochraně života a zdraví a zabránění škod velkého rozsahu,
- osob, které mají přes lesní pozemky jediný přístup k pozemkům a nemovitostem, které vlastní nebo mají právní vztah k těmto nemovitostem (zejména nájem),
- osob, které jsou oprávněny vykonávat právo myslivosti na předmětných lesních pozemcích, při výkonu své činnosti,
- dalších osob, které na základě platných právních předpisů vykonávají činnosti, pro jejichž řádný výkon je nutno na předmětné pozemky vstupovat (zejména správci technické infrastruktury).
Zpráva Diecézní charity ostravsko-opavské o rozdělování finanční pomoci obětem povodní
Tisková zpráva Diecézní charity ostravsko-opavské
Připravujeme rozdělování finanční pomoci obětem povodní
Ostrava, 4. října 2024
Na základě dohody humanitárních organizací obdrží postižené domácnosti, kterým voda zaplavila obytné prostory finanční pomoc ve výši 50 tisíc korun. Diecézní charita ostravsko-opavská podpoří přibližně 500 domácností v přidělených oblastech, kde od počátku zjišťovala rozsah škod a průběžně poskytuje pomoc.
Na společném postupu 1. vlny finanční pomoci se dohodla Charita Česká republika, pod kterou spadá Diecézní charita ostravsko-opavská, společně s humanitárními organizacemi ADRA, Český červený kříž, Člověk v tísni a Diakonie ČCE. Mezi postižené domácnosti společně rozdělí 200 milionů korun, ty podpoří více než 3 800 domácností, které v uplynulých týdnech navštívily terénní týmy. Zbytek prostředků plánují využít na další fáze obnovy pro nejvíce postižené.
V jakých lokalitách a kdy bude vyplácet finanční pomoc Diecézní charita ostravsko-opavská
„Povodní zasažené oblasti jsme si hned na začátku rozdělili s ostatními neziskovými organizacemi ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému, abychom dokázali pokrýt rozsáhlá zaplavená území a co nejúčinněji a nejrychleji mohli pomoci lidem. V přidělených lokalitách jsme provedli monitoring škod, poskytli první humanitární pomoc, zprostředkovali dobrovolníky na úklid a nyní budeme poskytovat finanční pomoc nejhůře zasaženým domácnostem,“ vysvětluje systém pomoci Hana Mamčařová, koordinátorka pro mimořádné události Diecézní charity ostravsko-opavské.
Diecézní charita ostravsko-opavská má přiděleny oblasti na Bohumínsku v částech Šunychl, Kopytov, Skřečoň a Nová Ves; na Ostravsku v částech Koblov, Antošovice a Přívoz; na Krnovsku v Holčovicích, Hynčicích, Hejnově, Dívčím Hradě, Městě Albrechticích, Opavici, Linhartovech, Bohušově a Slezských Rudolticích a také část Karvinska a Karvinou-Louky. V těchto lokalitách jsme provedli monitoring škod a na základě šetření budeme nejvíce zasaženým lidem postupně vyplácet finanční pomoc ve výši 50 tisíc korun pro domácnosti, kterým voda zaplavila obytné prostory.
„Aktuálně připravujeme darovací smlouvy a začátkem příštího týdne se vydáme do přidělených oblastí, kde budeme smlouvy postupně podepisovat a zasílat peníze na účty. O termínu podepisování smluv budeme lidi informovat telefonicky,“ říká Hana Mamčařová.
V případě, že lidé nemají zřízený bankovní účet, dostanou dar jinou formou výplaty. V některých obcích ještě probíhají šetření.
Orientační rozdělení oblastí působení jednotlivých organizací najdete v mapě Povodně 2024. Lidé, kteří budou žádat o finanční pomoc, by se měli obracet na danou organizaci dle přidělené lokality.
Kontakty pro jednotlivé oblasti, viz mapa Povodně 2024:
- Charita Česká republika:
- Oblasti přidělené Diecézní charitě ostravsko-opavské (části Ostravska a Bohumínska, Dolní Lutyně, Albrechticko, části Krnovska, Karvinsko): +420 733 198 237
- Oblasti přidělené Arcidiecézní charitě Olomouc (Olomoucký kraj, Jesenicko): +420 705 866 935
- Oblasti přidělené Adře (části Ostravska a Bohumínska, Orlová, Havířov, Těrlicko): +420 739 105 080
- Oblasti přidělené Diakonii ČCE (části Jesenicka): +420 242 487 812
- Oblasti přidělené Člověku v Tísni (Krnovsko, Jesenicko): +420 770 600 800
Čistička v Přívoze je kvůli povodni dočasně mimo provoz
Je nutné dodržovat kanalizační řád a neházet doo odpadu, co tam nepatří!
3/10 2024
Ostravské vodárny a kanalizace (OVAK) a město Ostrava apelují na občany k dodržování Kanalizačního řádu! Ústřední čistírna odpadních vod v Ostravě-Přívoze je vlivem uplynulých povodní mimo provoz a odpadní vody z většiny domácností a firem v současnosti tečou do řeky Odry.
Pracovníci OVAKu při výměně armatur. Ilustrační foto. Autor: OVAK a. s.
I přes veškerou snahu zaměstnanců společnosti OVAK a dodavatelských firem, které se na řešení této situace podílejí, je předpoklad, že k opětovnému zahájení, alespoň částečného čištění, nedojde dříve než do konce roku 2024. Proto, jak společnost OVAK, tak vedení města Ostravy vyzývají občany k důslednému respektování Kanalizačního řádu. Zejména se jedná nevhazování nebo nevylévání odpadu do kanalizace, který tam nepatří.
Ostrava je, jako každé velké město, závislá na mnoha systémech, které jsou nutné pro jeho existenci a bezproblémový život obyvatel. Jednou z nezbytností je i funkční kanalizace. O tom, jak bude kanalizace ve městě fungovat, rozhodují také občané a firmy tím, jak dodržují Kanalizační řád, což je soubor pravidel a usměrnění, který mimo jiné určuje, co je přípustné kanalizací odvádět.
„Povodně v Ostravě způsobily škody na majetcích obyvatel, firem a města, významně byla zasažena také Ústřední čistírna odpadních vod. Od prvopočátku konáme spolu s provozní společností veškeré potřebné kroky k řešení tohoto havarijního stavu zařízení. Obnova provozu ústřední čistírny je pro město prioritou. O této situaci byly informovány všechny dotčené orgány státní správy a cestou krajského krizového štábu také Ústřední krizový štáb, mimořádná rada města již schválila i první práce a příslušné financování. Nicméně v návaznosti na současný postpovodňový stav zařízení prosíme i obyvatele, aby nám v této situaci pomohli též svým zodpovědným přístupem k životnímu prostředí a respektovali příslušná doporučení, definující pro kanalizaci nevhodné odpady a postup jejich případné likvidace,“ konstatoval Aleš Boháč, náměstek primátora pro životní prostředí.
Nejčastější chybou je vhazování velkých hygienických předmětů, jakými jsou např. vlhčené ubrousky, ruličky od toaletního papíru, dětské pleny aj.
Do kanalizace nepatří rovněž léky, chemikálie, komunální a stavební odpad, zbytky potravin. Zejména vylévání tuků, které se srážejí a nabalují se do velkých ucpávek zamezujících toku kanalizace tak, že dochází k haváriím včetně zaplavování sklepních prostor.
„Jedlé tuky mají vlastnost ztuhnout v kanalizacích do kompaktních celků. Problémy působí tuky vzniklé jako odpad při smažení, stejně jako oleje například z konzerv sardinek nebo oliv“, říká Marcel Ulrich, vedoucí provozu kanalizační sítě. „Tuky současně mohou zanášet čerpadla a mechanickou technologii na čistírnách, a tak snižovat celkovou účinnost čištění odpadní vody. Je zásadní, aby v počátku obnovení procesu čištění odpadních vod nevznikaly další potíže a funkce čistírny byla obnovena co nejdříve. Ekologická likvidace v domácnostech je přitom snadná a pohodlná“, dodal Ulrich. Vysbíraný olej není obyčejný odpad, naopak má své druhotné využití při výrobě biopaliv.
Mějme zejména v této situaci na paměti, že kanalizační síť slouží k odvádění odpadních vod, nikoliv odpadů, ať již v kapalném nebo pevném skupenství. Látky, které do kanalizace nepatří, mají negativní dopad nejen na životní prostředí, ale také na provozní činnost.
Děkujeme občanům za pochopení a spolupráci při zvládání této situace.
Podívejte se na video: Co nepatří do kanalizace: https://www.ovak.cz/videoportal/poznej-ovak/co-nepatri-do-kanalizace/
Další informace též: https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/opetovne-zprovozneni-ustredni-cistirny-odpadnich-vod-je-pro-mesto-prioritou
Cyklistický závod "Plesenská stezka"
V sobotu 5. 10. 2024 od 10 hod. proběhne v obci tradiční cyklistický závod Plesenská stezka, která je také součástí Vesnických sportovních her. Závodníky můžete přijít podpořit na start do centra obce. Více informací o závodě a trase závodu najdete na: www.sokolplesna.cz/plesenska-stezka
TJ Sokol Ostrava-Plesná
Poděkování
Starosta městského obvodu Plesná srdečně a s pokorou děkuje všem členům Zásahové jednotky Sboru dobrovolných hasičů Plesná a všem dobrovolníkům za obětavou pomoc při povodních a odklízení jejich následků.
Děkujeme
MOb Plesná
Zrušení odstávky elektrické energie
Ve dnech 30.9. a 9.10. 2024 od 7:30 do 14:30 hodin měla proběhnout odstávka elektřiny na ulicích Vyhlídková (čísla orientační 1, 2, 3, 10, 14) a Karla Svobody (čísla orientační 2, 3, 5a, 6, 8, 9a, 12, 12a, 14, 14a, 14b, 15, 16, 16b, 16c, 17-22, 23a, 23b, 24, 24a, 25, 26, 26a, 27, 27a, 27c, 28, 29, 29a, 29c, 30, 31, 31a, 32, 33, 43). Dále na parcelních číslech 918/52 a 918/79. Dne 24. 9. 2024 odstávku společnost ČEZ Distribuce, a. s., zrušila.
SOUTĚŽ - CHLAZENÍ NENÍ JEN LEDNICE!
Vážení přátelé,
společnost ELEKTROWIN a.s. a Moravskoslezský kraj se rozhodli v rámci naplňování projektu: „Intenzifikace zpětného odběru odpadního elektrozařízení“ uspořádat soutěž pro občany všech obcí v Moravskoslezském kraji, jejímž cílem je zvýšit povědomí o správném nakládání s vysloužilými elektrozařízením a podpořit sběr odpadního elektrozařízení, zejména ze skupiny zařízení pro tepelnou výměnu, tj.: chladničky, mrazničky, vinotéky, klimatizace, odvlhčovače, tepelná čerpadla atd.
Pravidla soutěže jsou velmi jednoduchá. Pro zapojení postačí, aby občan odevzdal některé z výše uvedených elektrozařízení ve sběrném dvoře své obce, předání zdokumentoval fotografií a zodpověděl tři soutěžní otázky, které najde v přiloženém letáku, a následně fotografii i odpovědi na otázky odeslal na e-mail uvedený v letáku.
Délka trvání soutěže je od 15. dubna do 30. listopadu 2024. Soutěž bude zakončena vylosováním tří výherců, kteří v průběhu prosince 2024 obdrží od organizátorů poukaz na pořízení nového elektro-spotřebiče.
Jako organizátoři akce věříme, že tento projekt bude pro občany motivační, zábavný i vzdělávací a všechny odpadní elektrospotřebiče tak najdou tu správnou cestu ke své recyklaci.
Informace Charity Ostrava
Hlavenková, Harries, Savka a Boráková – benefiční koncert 3. 10. 2024
Beata Hlavenková s kapelou Snů, James Harries & Band (UK) a muzikáloví pěvci Tomáš Savka a Veronika Boráková s doprovodem vystoupí 3. 10. 2024 od 19 h v Domě kultury Akord v Ostravě-Zábřehu při benefici „Sešli se, aby pomohli…“ na podporu Charitního domu sv. Václava - domova pokojného stáří. Letos začala rekonstrukce budováním nezbytného lůžkového výtahu a bude pokračovat vytvořením 8 nových jednolůžkových pokojů, které zajistí soukromí a samostatné zázemí pro klienty, kteří nyní žijí ve sdílených pokojích. Výtěžek benefice Charitě Ostrava v rámci povolené veřejné sbírky pomůže se spolufinancováním rekonstrukce. Předprodej vstupenek probíhá na: https://dkakord.cz/akce/benefice/
Projekt je realizován s finanční podporou Moravskoslezského kraje, statutárního města Ostravy a mnoha dalších partnerů. Těšíme se na Vás!
web: https://ostrava.charita.cz/akce/hlavenkova-harries-savka-a-borakova-benefice-3-10-2024/
Dny proti chudobě
Gabriel nabízí nově pomoc seniorům v domácnostech
Charitní středisko Gabriel – komunitní centrum pro seniory nabízí od července novou formu sociálně aktivizační služby – přímo v domácnostech seniorů. Jedná se o pomoc lidem, kteří jsou z důvodu věku, zdravotního postižení nebo chronického onemocnění ohroženi sociálním vyloučením. Konkrétně Vám sociální pracovník služby může pomoci podpořit Vaši soběstačnost a samostatnost, rozvíjet Vaše dovednosti a komunikační schopnosti, posilovat Vaši psychickou kondici, nacházet smysluplné naplnění Vašeho volného času.
Služba je poskytována bezplatně a navazuje na aktivity komunitního centra pro seniory, které jsou lidem poskytovány ambulantně přímo v Charitním středisku Gabriel, Čujkovova 3165/40a, 700 30 Ostrava-Jih, Zábřeh. Kontaktní osoba: Bc. Veronika Curylová, 731 131 951, e-mail: veronika.curylova@ostrava.charita.cz
Setkávání pečujících o lidi s demencí
Člověk pečující v domácím prostředí o svého blízkého, který trpí onemocněním demencí, se může ocitnout na hranici svých psychických i fyzických možností. Pomocí může být sdílení náročnosti domácí péče s dalšími lidmi, kteří jsou v obdobné situaci. Srdečně Vás zveme na bezplatná Setkávání pečujících v termínech 24. 9., 22. 10. 2024, 16–18 h, která povede odborník v oblasti péče o lidi s demencí. Účastníci setkání společně řeší témata, otázky
a situace spojené s každodenní péčí a životem s člověkem s onemocněním. Místo setkávání a kontakt: Charita Ostrava, Kořenského 1323/17, 703 00 Ostrava-Vítkovice, Mgr. Martina Krhutová,
e-mail: martina.krhutova@ostrava.charita.cz, mobil: 733 676 692, web: www.ostrava.charita.cz
Jak pečovat o nemocné v domácím prostředí
Charita Ostrava v rámci aktivit Charitní hospicové poradny nabízí možnost bezplatné účasti na semináři „Jak pečovat o nemocného člověka v domácím prostředí“. Na setkání s profesionálními zdravotními sestrami Mobilního hospice sv. Kryštofa se dozvíte, jak zvládnout domácí péči o člověka se sníženou pohyblivostí, částečně nebo plně imobilního člověka a získáte související informace ze zdravotní a sociální oblasti. Termíny kurzu je 19. 9. 2024, 14-17 h. v budově Hospice sv. Lukáše, Charvátská 785/8, Ostrava-Výškovice nebo je možné domluvit individuální konzultaci i v jiném termínu. Naučíte se nemocnému člověku podávat stravu, tekutiny a léky, provádět osobní hygienu či polohování, jako prevenci vzniku proleženin. Proběhnou praktické ukázky, jsou připraveny informace o možnostech získávání příspěvku na péči nebo využívání kompenzačních pomůcek, které pomáhají při naplňování potřeb nemocného člověka. Na kurz se přihlaste předem na kontaktu níže. Těšíme se na Vaši účast!
Kontakt: Charita Ostrava - Charitní hospicová poradna, Mgr. Alexandra Čubová, 731 534 002,
e-mail: hospicova.poradna@ostrava.charita.cz, web: https://hospicova.poradna.ostrava.charita.cz/
Info a plakát na webu:
https://ostrava.charita.cz/akce/jak-pecovat-o-nemocneho-v-domacim-prostredi-19-9-2024/
Stále jsem to já - služba pro lidi s onemocněním demencí
Charitní středisko Gabriel – komunitní centrum pro seniory nabízí aktivitu „Stále jsem to já“ lidem, kterým byla diagnostikována Alzheimerova choroba nebo jiná forma demence. Nemocný člověk, kterému lékař sdělí tuto diagnózu, se často ocitá v depresi, má strach z budoucnosti, potřebuje poradit, jak řešit svou nelehkou životní situaci.
Nabídneme Vám informace, poradenství, podporu a také místo, kde můžete být sami sebou, prostředí, kde budete přijímán(a) jako jedinečná lidská bytost. V rámci aktivity máte možnost si také „jen“ popovídat, sdílet Vaše obavy a představy o budoucnosti. Aktivita "Stále jsem to já" je pro veřejnost bezplatná a lze ji využít každou středu v době 10 – 12 h, 13 – 15 h. Po telefonické domluvě lze dohodnout i jiný, individuální termín. Těšíme se na Vaši návštěvu!
Kontakty: Charita Ostrava, Charitní středisko Gabriel – komunitní centrum pro seniory, Čujkovova 3165/40a, 700 30 Ostrava-Jih, Zábřeh, Bc. Veronika Curylová, 731 131 951, e-mail: veronika.curylova@ostrava.charita.cz
Poradna radí bezplatně v životních obtížích
Poradna Charity Ostrava poskytuje odborné sociálně-právní poradenství zaměřené na rodinné právo, sociální zabezpečení, bydlení, zaměstnání, majetkoprávní vztahy, dluhovou problematiku, spotřebitelské právo atd. Své poslání naplňuje již od roku 1994 a připomene si letos 30. výročí. Všechny služby jsou anonymní a bezplatné, určené lidem starším 18 let. Konzultace poskytujeme telefonicky, e-mailem nebo osobně. Po domluvě je možná návštěva i u klientů doma (např. zdravotní důvody). Konzultovat a objednávat se můžete na kontaktech: Poradna Charity Ostrava, Jeremenkova 154/8, Ostrava-Vítkovice, tel.: 599 526 906, 731 625 767, e-mail: poradna@ostrava.charita.cz
web: https://ostrava.caritas.cz/poradenske-sluzby/poradna-charity-ostrava/
Ostravský psí útulek
TISKOVÁ ZPRÁVA
Přispěješ mi na piškotek? Pomoci osamělým psům je nyní možné během sekund pomocí QR kódů
Ostravský psí útulek v těchto dnech slaví čtvrtstoletí a jeden rok své existence. Za tu dobu se podařilo najít nové páníčky pro téměř 11 a půl tisíce čtyřnohých přátel člověka. Na jeho provoz je možné přispět ve veřejné sbírce, která se koná již od roku 2017. Letošní novinkou je možnost přímé platby pomocí QR kódu.
Pomocí financí sbírky jsou hrazeny potřeby pro psy, umístěné v útulku, třeba doplňky na ošetření kůže, očí, péči o srst. Pořizují se gumové rohože do psích kotců, misky, ale také potravinové doplňky aj. Každý příspěvek, který pomůže zmírnit následky spojené s nedobrovolným pobytem nejlepšího přítele člověka v útulku, je velkou pomocí a město si této podpory veřejnosti velmi váží.
„Možnost využití QR kódu k okamžité pomoci je velmi zásadní změnou, protože umožňuje přispět psům rychle a jednoduše, po pár krocích s mobilem v ruce,“ vítá tuto inovativní technickou funkci sbírky náměstek primátora Aleš Boháč.
Podrobněji k tomuto způsobu podpory viz https://utulek.ostrava.cz/index.php/sbirka/ . V případě věcných darů jsou velmi žádané zejména masové konzervy, velké žvýkací kosti, sušená masíčka a piškoty.
V ostravském útulku je nyní umístěno 59 psů, 31 z nich čeká na své opatrovníky. Pomoci k domovu můžete například nejstaršímu desetiletému pitbulovi jménem Vlado, který je kontaktní, hodný a milý. Novou smečku také hledáme třeba i bulteriérce Moje, která je čerstvě po operaci. Přehled všech psů najdete na webu útulku.
„Nemůžeme zapomenout na to, že psí osazenstvo potěší třeba i obyčejná procházka. Pokud máte čas a chuť, můžete vyrazit na společné venčení. Tato možnost tu je v úterý a soboty od 13.30 hodin do 16 hodin, podrobnosti naleznou zájemci opět na webu útulku,“ dodal náměstek Boháč.
Zájemci o venčení psů musí být starší 18 let, musí se prokázat občanským průkazem a složit vratnou zálohu 200 Kč. Pejska k venčení si vyberou z psů určených pro daný den. Prostor pro venčení je vymezen Mapou s vytyčeným územím pro venčení psů.
Objekt v Třebovicích slouží jako útulek pro psy od srpna roku 1998. Nejprve ho provozovala Městská policie Ostrava, v březnu roku 2015 přešel pod odbor ochrany životního prostředí Magistrátu města Ostravy. Jeho provoz přijde každý rok na několik milionů korun.
Dobrovolnické centrum ADRA Ostrava hledá nové dobrovolníky
Uvažujete o tom, jak smysluplně využít svůj volný čas? Možná právě pro Vás může být tou správnou cestou dobrovolnictví! Osamělým seniorům, znevýhodněným dětem, ale i lidem se zdravotním či mentálním postižením pomáhají dobrovolníci ADRA. Nabízejí jim to nejcennější, co v dnešní uspěchané době máme – svůj volný čas. Dobrovolnictví může být jednodušší, než jste si mysleli. Někdy stačí hodina či dvě týdně strávených povídáním, nasloucháním, hraním her či krátkou procházkou. Tyto jednoduché aktivity mohou změnit životy lidí, kteří to potřebují a zároveň i ocení k lepšímu. Ještě váháte a chtěli byste se dozvědět více? Zavolejte na tel. č.: 733 485 548 nebo vyplňte formulář na www.adraostrava.cz.
Jízdní řád školního autobusu 2024/2025
Od zahájení nového školního roku dojde u ranního spoje ke změně trasy školní linky z Plesné přes Martinov do Poruby. Linka bude nově obsluhovat zastávku Dílny DP Ostrava na ul. Průběžné (nikoliv na ul. Martinovské), zastávku Josefa Skupy, zastávku Duha na ul. 17.listopadu a následně se na zastávce Slavíkova vrátí do své původní trasy, jen zastaví na zastávce pro linky 45 a 58 směr Poruba,vozovna. Zastávka Náměstí Družby nebude obsluhována. Důvodem změny trasy je zlepšení dostupnosti Základní školy Ivana Sekaniny. Časy odjezdů z jednotlivých zastávek v Plesné a Martinově zůstávají beze změny. Odpolední spoj zpět z Poruby do Martinova a Plesné zůstává beze změny.
JAKÉ JSOU ZMĚNY V OBLASTI NOVÉHO STAVEBNÍHO ZÁKONA A POČTU STAVEBNÍCH ÚŘADŮ NA ÚZEMÍ MĚSTA?
Od 1.7.2024 je účinný nový stavební zákon a na něj navazující vyhlášky. Současně dochází ke sloučení některých stavebních úřadů v Ostravě, a to zejména stavebních úřadů, disponujících jen malým počtem zaměstnanců, kdy je komplikované zajistit jejich plnohodnotnou činnost v době jejich absence z důvodu řádné dovolené, nemocenské apod.
Nové znění stavebního zákona i na něj navazujících vyhlášek lze stáhnout ze stránek Ministerstva pro místní rozvoj.
Od tohoto 1. 7. 2024 tedy bude bude na území města Ostravy:
- Stavební úřad magistrátu města
- 5 stavebních úřadů městských obvodů
Kde najdu stavební úřad ve městě a pro jaké území vykonávají svou činnost?
1) Magistrát města Ostravy
Pro správní obvod Ostravy a Ostravy jako obce s rozšířenou působností
2) Městské obvody
Působnost obecního stavebního úřadu budou pro vyjmenované stavby dále vykonávat tyto městské obvody:
Slezská Ostrava - ve svém správním obvodu a pro městský obvod: Michálkovice, Radvanice a Bartovice
Moravská Ostrava a Přívoz - ve svém správním obvodu a pro městský obvod: Petřkovice, Lhotka, Hošťálkovice
Ostrava-Jih - ve svém správním obvodu a pro městský obvod: Hrabová, Nová Bělá, Stará Bělá, Proskovicë
Vítkovice - ve svém správním obvodu a pro městský obvod: Mariánské Hory a Hulváky, Nová Ves
Poruba - ve svém správním obvodu a pro městský obvod: Krásné Pole, Plesná, Martinov, Pustkovec, Třebovice, Svinov, Polanka nad Odrou
Magistrát města Ostravy je obecním stavebním úřadem, který povoluje stavby dle stavebního zákona. Některé činnosti stavebního úřadu a povolování některých staveb jsou Statutem města svěřeny stavebním úřadům městských obvodů. Zde nedochází ve vazbě na nový stavební zákon k podstatným změnám. Rozsah staveb povolovaných magistrátem a městskými obvody zůstává v podstatě shodný se současným a veřejnosti známým zažitým stavem.
Jaké stavby budou povolovat stavební úřady městských obvodů?
Působnost, která je svěřena městským obvodům, je uvedena v Příloze číslo 1 Statutu města. Uvedené městské obvody jsou stavebními úřady a jako takové vykonávají působnost ve věcech stavebního řádu, a předpisů vydaných k jeho provedení, pro následující stavby a záměry:
- jednoduché stavby uvedené v příloze č. 2 stavebního zákona, povolované samostatně nebo
v souboru staveb,
- změny dokončených staveb a rekolaudace, povolované samostatně nebo v souboru staveb,
- ostatní stavby, pokud budou povolovány v souboru staveb, kde stavbou hlavní bude stavba svěřená (tj. stavba jednoduchá, změna dokončené stavby či rekolaudace),
- vodní díla související se stavbami jednoduchými či podmiňující stavby jednoduché, související se změnami dokončených staveb a rekolaudacemi, související se stavbami pozemních komunikací(silnic II. třídy, silnic III. třídy, místních komunikací a účelových komunikací),povolovaná samostatně nebo v souboru svěřených staveb,
- technická infrastruktura ve smyslu § 10 odst. 1 písm. b) stavebního zákona (s výjimkou nesvěřených staveb vodních děl), povolovaná samostatně nebo v souboru svěřených staveb;
- Silnice II. třídy, silnice III. třídy, místní komunikace a účelové komunikace, povolované samostatně nebo v souboru svěřených staveb,
- změny využití území,
- dělení nebo scelení pozemků,
- stanovení ochranného pásma týkající se jednoduché stavby,
Statutem města je současně uvedeno, že v jednotlivých odůvodněných případech může Magistrát města Ostravy stanovit jinak.
Co to znamená, že Magistrát města Ostravy vykonává činnost stavebního úřadu pro správní obvod Ostravy a Ostravy jako obce s rozvířenou působností?
Magistrátu města vzniká nově dle § 34a nového stavebního zákona povinnost pro správní území obce s rozšířenou působností (tedy mimo vlastní území města Ostravy) povolovat stavby:
- bytové domy
- silnic II. a III. třídy, místní komunikace, veřejně přístupné účelové komunikace,
- technické infrastruktury, která je součástí distribuční soustavy v elektroenergetice nebo plynárenství
- vodních děl, a to včetně staveb tvořících s nimi soubor staveb. Příkladmo lze uvést, že pokud bude vodní dílo součástí stavby rodinného domu (například rodinný dům s čističkou odpadních vod), kterou by za jiných okolností vydával stavební úřad obce ve správním území ORP (např. Šenov, Vratimov…), bude napříště takovou stavbu povolovat Magistrát města Ostravy.
Soutěž - vyřazené elektro
Chcete vyhrát jeden ze tří poukazů na pořízení nového spotřebiče? Více informací zde.
Kontaktní místo pro bydlení
Seznamte se s pomocí v obtížných sociálních situacích.
Podpora lidem v nouzi
Diecézní charita ostravsko-opavská nabízí finanční pomoc lidem, kteří se vinou socioekonomické krize dostali do tíživé životní situace a vyčerpali všechny ostatní možnosti podpory. a je určena :
- Senioři 60+.
- Samoživitelky/samoživitelé.
- Chudé rodiny.
- Muži/ženy/dlouhodobě nemocní/handicapovaní.
Poplatek za psa v roce 2024
Upozorňujeme tímto majitele psů v MOb Plesná, kteří dosud neuhradili místní poplatek ze psů, že splatnost poplatku je do 31.3.2024. Výše poplatku zůstala stejná jako v předešlých letech: za prvního psa 150,-- Kč a za dalšího psa 500,-- Kč, poplatek za psa v bytovém domě je 300,-- Kč.
Místní poplatek můžete uhradit hotově přímo do pokladny Úřadu městského obvodu Plesná nebo na účet č. 19-1649977339/0800, variabilní symbol 2712411xxx (za xxx doplníte číslo popisné domu majitele psa, např. číslo popisné 54 se uveden 054).
Nová zelená úsporám light
Seznamte se s dalším dotačním titulem.
Varování před podvodnými SMS
Přiložený leták Vás informuje o podvodných sms.
Upozornění ČEZ k odstranění a okleštění stromoví
Pokyny pro provádění zásahů v době vegetačního klidu.
Větve již do Třebovic
Větve vozte do Třebovic
Od 14. 8. 2023 zastavuje OZO Ostrava příjem větví ve sběrném dvoře v Ostravě-Porubě. Důvodem je nedostatečná kapacita tohoto sběrného dvora. Občané Poruby a okolních městských obvodů však mohou plně využívat služeb nedalekého třebovického sběrného dvora.